معرفي انواع موتور آسانسور ( از نظر ساختار و عملكرد )

فروش و نصب و راه اندازي انواع آسانسور و بالابر

معرفي انواع موتور آسانسور ( از نظر ساختار و عملكرد )

معرفي انواع موتور آسانسور ( از نظر ساختار و عملكرد )

نيروي محركه لازم براي جابجايي كابين آسانسور توسط موتور آسانسور تامين مي شود.البته بايد به اين موضوع نيز اشاره كنيم كه در آسانسورهاي كششي همه ي نيروي لازم براي جابجايي كابين توسط موتور تامين نمي شود؛ بلكه بخشي از اين نيرو توسط وزن كادر وزنه تامين مي گردد.براي مثال وقتي كه كابين آسانسور در پايين ترين طبقه قرار دارد، كادر وزته بالا مي باشد و براي بالا آمدن كابين، لازم نيست موتور آسانسور، تمام نيروي مورد نياز براي به حركت در آوردن كابين را تامين كند. (دقيقا مثل عمكرد الاكلنگ )

انواع موتور آسانسور

موتور  گيربكس دار

elevator gearbox motor

در صورتي كه نيروي محركه ورودي از الكتروموتور به قرقره كششي از طريق يك چرخ دنده  باشد، موتور از نوع گيربكس دار مي باشد.

موتور  گيربكس دار

اين مطلب صرفا مقاله مي باشد

 

موتور گيربكس دار دو سرعته

در اين حالت از يك موتور با دو  سيم پيچ جداگانه استفاده مي شود.در زمان شروع، موتور با سيم پيچ پر سرعت به كار مي افتد و براي محدود كردن جريان، يك مقاومت به صورت سري به آن ها متصل مي شود. شتاب گيري آرام كابين با كاهش تدريجي ميدان مقاومت صورت مي گيرد. با نزديك شدن به تراز طبقه، موتور يا سيم پيچ پرسرعت از كار مي افتد و موتور با سيم پيچ كم سرعت شروع به كار مي كند. سرعت كابين تا رسيدن به فاصله كمي از تراز، به صورت تدريجي كاهش مي يابد و در اين زمان جريان برق قطع مي شود و ترمز به صورت اتوماتيك كابين را به آرامي متوقف مي سازد.

موتور گيربكس دار تك سرعته (ولتاژ و فركانس متغيير – VVVF )

در سيستم VVVF مزايايي وجود دارد كه با ديگر سيستم ها نمي توان به آن دست يافت. شتاب گيري مثبت و منفي بسيار آرام، اين سيستم را نسبت به سيستم  دو سرعته برتر مي سازد.  اين سيستم داراي يك سيم پيچ مي باشد كه با برق متناوب راه اندازي مي شود.

موتور بدون گيربكس ( گيرلس )   

elevator gearless motorelevator gearless motor

چنانچه نيروي محركه از طريق اتصال مستقيم از موتور به قرقره كشش منتقل گردد، موتور از نوع بدون گيربكس (گيرلس) مي باشد. موتورهاي گيرلس، ولتاژ و فركانس متغيير كار مي كنند. وجود اين نوع موتور براي آسانسورهاي پرسرعت بسيار مهم است. امروزه اين موتور بهترين انتخاب در برآوردن شرايط ترافيكي با كارآيي بالاست.

موتور گيربكس دار دو سرعته   موتور گيربكس دار دو سرعته

براي شتاب گيري آرام، در مدار ميدان استاتور از رگلاتور تنظيم كننده اي استفاده مي شود كه بازده خروجي استاتور را كنترل مي كند. يك مقاومت متغير در مدار ميدان به تدريج ميزان مقاومت را كاهش  و فركانس دوران استاتور را افزايش مي دهد تا كابين آسانسور با شتاب گيري آرام به سرعت نهايي برسد.با ايجاد سرعت نهايي، فركانس استاتور تا كاهش سرعت كابين ثابت باقي مي ماند. براي كاهش سرعت و توقف كابين از يك مجموعه كليد القايي استفاده مي شود.ترمزها فقط در زمان ثابت بودن كابين عمل مي كنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد