بالابر هيدروليكي و آسانسور هيدروليكي

فروش و نصب و راه اندازي انواع آسانسور و بالابر

بالابر هيدروليكي و آسانسور هيدروليكي

آشنايي با اجزاي بالابر هيدروليكي و آسانسور هيدروليكي

 

 

شناخت اجزاي بالابرها و آسانسورهاي هيدروليك

در اين مطلب در نظر داريم ضمن معرفي اجزاي مختلف آسانسورهاي هيدروليك نسبت به تشريح مشخصات فني و الزامات هر يك از اجزاي آن اقدام نماييم.

طرح ذيل نمايانگر محل قرارگيري اجزاي اصلي سيستم بالابر هيدروليكي مي باشد.

 

 

 

 

جك هيدروليك

1- جك يك مرحله اي Single stage

جك هاي يك مرحله اي عمدتاً بدليل هزينه كم، بيشترين كاربرد را دارند.

2- جك چند مرحله اي Telescopic

در مواردي كه در خصوص حفر چاه براي نصب جك محدوديت وجود داشته و يا طول تراول زياد مي باشد از جك چند مرحله اي استفاده مي گردد. عموماً هزينه تأمين جك چند مرحله اي بسيار زياد مي باشد. معمولاً جك هاي تلسكوپي در دو نوع دو مرحله اي و سه مرحله اي توليد مي گردند. در برخي پروژه ها كه طول مسير حركتي طولاني مي باشد به علت محدوديت هاي ناشي از حمل و نقل و جايگذاري جك در چاهك آسانسور، جك هاي يك مرحله اي به صورت دو تكه توليد و در محل پروژه بهم متصل مي گردند.

اجزاي اصلي جك هيدروليك

اجزاي اصلي جك هيدروليك عبارتند از سيلندر، پيستون و صفحات نگهدارنده

 

 

سيلندر

به استوانه اي كه بخش خارجي جك را تشكيل مي دهد سيلندر گويند. سطح داخلي سيلندر بايستي بسيار صاف و صيقلي بوده و سطح خارجي آن بايستي در برابر فشارهاي وارده و همچنين خوردگي ناشي از رطوبت محيط بسيار مقاوم باشد. در يك سيستم هيدروليك نيرو توسط پيستون به طور مستقيم يا غيرمستقيم به كابين آسانسور منتقل مي شود.

براي بالابرهاي هيدروليك تا ظرفيت 30 تن از آسانسور جك مستقيم از بغل و يا از زير يك مرحله استفاده مي شود. براي آسانسورهاي با ظرفيت بالاتر و طول حركت بيش از 30 متر از جك بغل غيرمستقيم با چند استيج (stage) استفاده مي گردد. طول هر استيج نيز حداكثر 8 متر مي باشد. قطعات جك به هنگامي كه به داخل هم جمع شده يا خارج مي شوند بايد به صورت هماهنگ عمل نموده، در غير اين صورت به كابين ضربه و شوك وارد مي شود.

 

پيستون

به استوانه اي كه در داخل سيلندر قرار گرفته و با تغيير فشار روغن موجب حركت كابين مي گردد، پيستون گويند. پيستون مي بايست ساختمان بسيار دقيق و صيقلي داشته و در برابر فشارهاي ناشي از بارهاي استاتيكي و ديناميكي داراي مقاومت كافي باشد.

 

صفحات نگهدارنده plate

به صفحات ضخيم و مقاوم كه بسته به نوع جك در زير يا بالاي جك قرار گرفته و وظيفه انتقال فشارهاي وارده از بارهاي استاتيكي و ديناميكي به سازه ساختمان را دارد صفحات نگهدارنده گويند.

 

پاوريونيت

بالابرهاي هيدروليكي توانايي به حركت درآوردن كابين را از بخش نسبتاً كوچكي به نام پاوريونيت دريافت مي كنند. پاوريونيت جعبه فلزي محكمي است كه متعلقات بسياري در داخل و بر روي آن تعبيه شده است. پاوريونيت در بخش هاي ذيل مورد بررسي قرار مي گيرد:

o محفظه روغن Tank

o گروه شيرها Valves

o موتور و پمپ هيدروليك Motor pump

o لوازم و تجهيزات Accessory

 

انواع پاوريونيت

پاوريونيت بطور كلي داراي دو نوع ذيل مي باشد:

در نوع اول موتور در بيرون از سطح روغن تعبيه شده و در برخي موارد نيز موتور در داخل سطح روغن تعبيه مي گردد. در انواع پاوريونيت اصول عملكرد يكسان مي باشد.

 

 

محفظه روغن

بخش ديگري كه داخل پاوريونيت قرار دارد محفظه كوچكي است كه وظيفه آن كاهش نوسان در فشار و حجم روغن و نيز جلوگيري از ايجاد سروصدا و حركت ضربه اي روغن در داخل سيستم، لوله ها و اتصالات مي باشد. بايستي توجه داشت كه جهت گردش موتور الكتريكي و پمپ در عملكرد جهت گردش موتور الكتريكي و پمپ در عملكرد اين سيستم بسيار مؤثر بوده، به همين دليل در راه اندازي اوليه موتور و پمپ الكتريكي به جهت گردش آن بايستي توجه گردد. راه اندازي موتور برقي از نوع ستاره يا ستاره مثلث بوده و پمپ هاي هيدروليكي عموماً از نوع مارپيچي مي باشند. بعلت اصطكاك در داخل لوله هاي هيدروليك و همچنين خمش هاي لوله، رعايت برخي از اصول ابتدائي در لوله كشي الزامي مي باشد. درواقع بايستي سعي گردد كه طول لوله هاي هيدروليكي را به حداقل رسانده و به منظور جلوگيري از ايجاد ارتعاش و سروصدا استفاده از بست به فواصل يك متري اهميت خاصي دارد. در صورتيكه مجبور به استفاده از لوله هايي به شكل نيم دايره باشد بايستي تمام مساعي بكار گرفته شود تا شعاع گردش لوله كه به قطر لوله بستگي دارد به اندازه كافي بوده تا اصطكاك و ارتعاشات داخل آن به حداقل ممكن برسد. ابعاد محفظه برحسب ظرفيت و سرعت بالابر متفاوت بوده و هر يك از سازندگان بالابرهاي هيدروليكي در حدود پنج الي شش نوع ابعاد مختلف محفظه پاوريونيت را طراحي و توليد مي نمايند. حداقل ظرفيت پاوريونيت 50 ليتر در دقيقه مي باشد. پاوريونيت بايستي بر روي پايه اي سوار بوده تا امكان نفوذ رطوبت مقدور نبوده و تخليه روغن به سهولت انجام پذيرد. محفظه بايستي داراي رنگ ضدزنگ بوده و با توجه به اهميتي كه تميزي روغن هيدروليك دارد بايستي درب محكم باشد. بعلت حجم زياد و سنگيني پاوريونيت، قلاب هايي در طرفين پاوريونيت نصب شده تا حمل و نقل آن بسهولت انجام پذيرد. در داخل محفظه روغن پاوريونيت، پره هاي داخلي تعبيه شده تا از ارتعاش و ايجاد سروصداي بيش از حد جلوگيري شده و همچنين مانع كف كردن روغن برگشتي گردد. علاوه بر تمهيدات ياد شده، استقرار پاوريونيت بر روي ضربه گيرهاي لاستيكي نيز توصيه مي گردد. در سيستم پاوريونيت جهت جلوگيري از احتمال افزايش فشار روغن، سوييچ هاي تابع فشار شامل سوييچ فشار بالا، سوييچ اورلود و سوييچ فول لود پيش بيني مي شوند كه به ترتيب عبارتند از :

سوييچ فشار بالا : اين سوييچ در فشار ¼ برابر فشار استاتيكي سيلندر عمل كرده و برق الكتروموتور پمپ را قطع مي كند

سوييچ اورلود : مطابق با استاندارد بايد در فشار 1/1 برابر فشار استاتيكي سيلندر فعال شود

سوييچ فول لود : در 65% ظرفيت بار و يا 90% فشار استاتيكي عمل كرده و موتور الكتريكي پمپ روغن را غيرفعال مي كند

 

موتور و پمپ هيدروليكي Hydraulic motor and pump

وظيفه موتور الكتريكي به حركت درآوردن پمپ روغن هيدروليك مي باشد. انتخاب پمپ و موتور الكتريكي و بطور كلي پاوريونيت به عوامل متعددي بستگي داشته كه برخي از آنها عبارتند از :

o ظرفيت بالابر

o تراول بالابر

o سرعت مورد نظر

o تعداد و قطر سيلندر هيدروليك

o سيستم تعليق و اتصال جك به بالابر

برق مورد نياز پاوريونيت برحسب ظرفيت و ساير عوامل، تك فاز و يا سه فاز مي باشد.

 

 

لوله هاي انتقال قابل انعطاف (flexible hoses)

از لوله هاي انتقال قابل انعطاف (اصطلاحا شلنگ) فشار قوي براي اتصال وسايل و تجهيزات متحرك هيدروليك بخصوص در مكان هايي كه فضاي كافي براي لوله كشي دائمي وجود ندارد استفاده مي گردد. شلنگ ها در جلوگيري از انتقال نويز و ارتعاشات كاربرد دارند. شلنگ ها داراي خصوصيت مقاومت در مقابل مواد شيميايي، دما، ضربات و شوك هاي مكانيكي هستند.

 

حداكثر فشار كار مجاز

حداكثر فشار كار مجاز استاتيك غالبا به همراه فشار ديناميك توسط سازنده اعلام مي شود. فشار كار استاتيك با ضريب ايمني 4 برابر تعيين مي گردد. به عبارتي ديگر فشار پارگي شلنگ ها 4 برابر حداكثر فشار كاري است.

فشار پارگي

اين فشار تنها توسط تست واقعي تعيين مي شود. شلنگ نبايد در فشاري زير فشار پارگي نشتي داشته يا پاره شود.

فشار تست

شلنگ ها براي مدت 30 الي 60 ثانيه بايستي به ميزان 2 برابر فشار كاري تحت فشار قرار گيرند.

تغيير طول

تغيير طول شلنگ در حداكثر فشار كار مجاز، تابع طرح بافته لايه مياني بوده و اين مقدار نبايد بيش از 2% و كمتر از 4% طول اوليه شلنگ باشد.

شعاع كمانش

حداقل شعاع كمانش در شرايط ثابت بودن شلنگ و حداكثر فشار كار مجاز تعيين مي گردد.

دماي عملكرد

دماي عملكرد شامل مقدار حداكثر دماي روغن عبوري از شلنگ بوده و افزايش دما به بيش از آن كاهش طول عمر شلنگ را در پي دارد.

نصب صحيح

مهمترين موضوع در رابطه با نصب شلنگ ها طول مناسب آن مي باشد. طول شلنگ بايد بگونه اي باشد كه در صورت متحرك بودن قطعات شلنگ كشيده نگردد. (شلنگ نبايد خم 90 درجه بخورد) با توجه به اينكه اتصالات مكانيكي بين واحد پمپاژ و چاهك بالابرهاي هيدروليكي را لوله ها و شلنگ ها تشكيل مي دهند لذا تجهيزات كنترل و واحد پمپاژ روغن در تمام آسانسورهاي هيدروليك را مي توان تا شعاع 6 تا 12 متري در جايي مناسب و دور از آسانسور تعبيه نمود.

 

 

گروه شيرها Valves group

گروهي از شيرهاي كنترل كننده حركت در بالاي پاوريونيت، محل اتصال و انتقال روغن به جك تعبيه گرديده اند. در آسانسورهاي هيدروليك قويتر، موتور الكتريكي و پمپ هيدروليك در داخل محفظه روغن و به حالت غوطه ور بوده و تا حدودي لرزش هاي حاصله موتور و پمپ توسط روغن مستهلك مي گردد. در پاوريونيت تيپ 90E-soft stop سه شير وجود دارد كه شير 16 در جهت پايين، شير 20 در جهت بالا و شير 22 در هر دو جهت فعال مي باشد. بطوريكه هنگام دوراندازي شير 22 در هر دو جهت قطع مي گردد. ولتاژ شيرها 110VDC و جريان تحريك آنها 1 آمپر مي باشد. دوراندازهاي اجباري ECA1 و ECAn در طبقه اول و آخر باعث قطع شير 22 خارج از اختيار تابلوي فرمان مي گردند.

 

شير اضطراري برقي

علاوه بر پوش باتن شير اضطراري كه بر روي پاوريونيت تعبيه گرديده و بصورت دستي توسط سرويس كار فعال مي گردد، شير اضطراري كه بر روي پاوريونيت تعبيه گرديده و بصورت دستي توسط سرويس كار فعال مي گردد، شير اضطراري به صورت الكتريكال مي تواند از هنگام قطع برق توسط فردي كه داخل كابين محبوس گرديده، فعال شده و آسانسور به تراز طبقه پايين هدايت گردد. اين شير از طريق يك شاسي داخل كابين ترمينال LMA و مدار اضطراري تابلو متصل مي گردد.

 

شير ايمني Rupture Valve

به شير ايمني شير اطمينان و يا تركيدگي نيز گويند. مهم ترين بخش يك جك بوده و روابط بين شلنگ هيدروليك و جك مي باشد. روغن از طريق شير ياد شده وارد جك شده و يا ازآن خارج مي گردد. بسته به اينكه جك داخل زمين مدفون و يا بيرون كار گذاشته شود شير ايمني در پايين يا بالاي جك مونتاژ مي گردد. عملكرد آن به اين ترتيب است كه حجم عبوري روغن را كنترل و در صورتي كه كابين سرعت بيش از حد داشته باشد و يا اينكه شلنگ روغن هيدروليك پاره شده باشد، باعث قطع عبور روغن و توقف كابين گردد. فعال شدن شير ايمني در جك ها، موجب توقف تدريجي و بدون شوك آسانسور مي گردد. شير ايمني در كارخانه تست و تنظيم شده ليكن تنظيم نهايي توسط نصاب انجام مي گردد كه اين تنظيم بر اساس سرعت نامي 0/3 متر بر ثانيه انجام مي گيرد. شيرهاي ايمني بر اساس حجم عبوري روغن از 35 الي 300 ليتر در دقيقه دسته بندي مي شوند. در صورتي كه سرعت حركت كابين از حد مجاز تجاوز نمايد و يا شلنگ انتقال روغن دچار پارگي شده باشد، شير ايمني عمل نموده و منجر به توقف كابين مي گردد. از طرفي به لحاظ حفظ استانداردهاي ايمني ضروري است علاوه بر شير ايمني جهت مراقبت از شل شدن و پارگي سيم بكسل ها از سيستم پاراشوت نيز استفاده گردد. در روش غيرمستقيم همواره جك كنار يا پشت كابين استقرار مي يابد. شير ايمني حساس ترين و مهم ترين بخش يك جك مي باشد كه بر روي سيلندر جك نصب گرديده و روابط بين شلنگ هيدروليك و جك مي باشد. فعال شدن شير ايمني در جك ها موجب توقف تدريجي و بدون شوك آسانسور مي شود. مدت زماني كه شير اطمينان عمل مي نمايد نبايد بيش از 30 ثانيه طول بكشد. اندازه آن نيز بايد به گونه اي طراحي شود كه پس از اين مدت كاملا فشار روغن به حد مجاز سيستم پايين آمده بالابر خاموش شود. لازم به ذكر است شلنگ انتقال روغن از مجموعه پاوريونيت تا سيلندر نيز بايد بتواند حداقل فشار كار سيستم با ابيش از ¼ را تحمل نمايد و در اين فشار دچار تخريب و صدمه نشود.

 

شير سلونوئيدي اضطراري Emergency solenoid valve

شير سلونوئيدي است كه در صورت قطع برق با يك برق ذخيره (باطري) فعال شود و باعث پايين آمدن بالابر سر طبقه مي گردد. علاوه بر اين شير مكانيزمي وجود دارد كه بصورت دستي از روي پاوريونيت ميتوان كابين را به پايين هدايت نمود.

 

شوك گير Geared motor device

در اصل يك موتور DC بوده كه در سر راه شير اصلي دورانداز قرار گرفته و به لحاظ اينكه گلوگاه شير اصلي را به صورت تدريجي باز مي نمايد، حجم عبوري از آن، وابستگي به غلظت و درجه حرارت روغن ندارد لذا تأثير آن عملكرد يكنواخت و حذف شوكهاي ناشي از استارت و ايست آسانسور مي باشد. اين شير به گونه اي تنظيم شده است كه حداكثر فشار توليد شده توسط پمپ هرگز در سيستم بيش از 140 درصد فشار نامي آن نگردد.

 

شيرهاي تناسبي Proportional Valve

استفاده از شيرهاي تناسبي در بالابرهاي هيدروليكي موثرترين روش كنترل حركت سيلندر است و در صورتيكه به صورت close loop استفاده شوند مي توان بدون هيچ مشكلي سرعت سيستم هاي هيدروليك را افزايش داده، منجر به تأمين حركت نرم و بدون شوك شده و دقيقا در سر طبقه موردنظر توقف نمايند. اصول كار يك شير تناسبي بر اين پايه استوار است كه ميزان جابجايي دريچه عبور روغن با جرياني كه از سنولوئيد سرعت حركت سيلندر نيز كاهش يابد. به طور كلي اين ويژگي در شيرهاي تناسبي باعث شده توسط يك مدار الكترونيكي ساده بتوان به راحتي حجم روغن عبوري از يك مدار هيدروليكي را كنترل نمود لذا هر شير تناسبي داراي يك برد الكترونيكي مي باشد.

 

شيرهاي كنترل

زماني كه لازم است بالابر به سمت بالا حركت كند روغن در حد مشخصي به سمت شيرهاي كنترل جريان پمپ مي شود. شيرهاي كنترل به روغن اجازه مي دهند به سمت سيلندر جريان يابد يا اينكه بسته به سرعت مورد نياز آسانسور مقداري از آن به سمت مخزن باز گردد. شيرهاي كنترلي در بالاي محفظه پاوريونيت قرار دارند. در بعضي از انواع پاوريونيت كه شيرهاي كنترل بر روي مخزن قرار دارند براي پوشاندن شيرها از درپوشي استفاده مي شود.

 

شيرهاي قطع و وصل cut off valve

هميشه بايد در مسير خروجي تانك روغن از يك شير قطع و وصل استفاده نمود تا بتوان سيلندر را براي سرويس از محل خود جدا كرد. مجموعه كامل بايد روي پدهاي جداكننده نصب شود. اين مجموعه بايد كاملا پلمپ و تراز باشد. به طور كلي قسمت هايي كه به تنظيم دقيق نياز دارند پمپ و موتور مي باشند و معمولا اين كار توسط توليدكننده در داخل كارخانه ايجاد مي شود.

 

 

مكانيزم فعال شدن شيرها

نحوه فعال شدن شيرها بسيار متنوع مي باشد و علاوه بر روش هيدروليكي از روش هاي الكتريكي، الكترونيكي، مكانيكي و پنوماتيكي نيز استفاده مي شود. جريان اصلي سيال از قسمت ورودي شير كنترل وارد مي شود و خروج آن بستگي به فرماني است كه از طريق مدار تحريك صادر گردد. تحريك شير كنترل با مقدار كمي جريان سيال صورت مي پذيرد. بنابراين در مدارات هيدروليك نيز چون مدارات الكتريكي مدارات فرمان با جريان كم وظيفه كنترل سيستم را به عهده دارند كه اصطلاحا به آن مدار پيلوت نيز گفته مي شود.

 

روغن هيدروليك

بهترين درجه حرارت روغن در محدوده 20 الي 25 درجه سانتيگراد بوده و در صورتي كه درجه حرارت آن به حدود 50 درجه سانتيگراد برسد باعث اختلالاتي در كاركرد سيستم مي گردد. بالابرهاي هيدروليكي دستگاه هايي هستند كه حرارت زيادي توليد مي كنند بطوري كه كل انرژي در هنگام پايين آمدن تبديل به حرارت شده، كه اين امر موجب گرم شدن روغن هيدروليك مي گردد. مقدار ويسكوزيته روغن در حال كار عادي آسانسور بايد بين 90 تا 100 سانتي استوك باشد. عملكرد صحيح آسانسورهاي هيدروليكي مستلزم استفاده از روغن هايي با مشخصات ويژه مي باشد. مهمترين خصوصيات اين روغن ها غلظت مناسب آن مي باشد. قابل توجه است كه روغن هيدروليك نه تنها سبب عملكرد صحيح پيستونها گرديده بلكه بخشهاي مختلف پمپ، شيرها، دريچه، و جك را نيز روغنكاري مي نمايند. غلظت روغن بايستي بقدري پايين باشد كه بسهولت جاري شده و حتي در سرماي زياد موجب سروصدا نگردد. از طرفي چنانچه غلظت آن بالا باشد ممكن است موجب كندي حركت شيرها و دريچه ها گردد.

 

شاخص غلظت مناسب

تغييرات وسيع در غلظت روغن كه حاصل درجه حرارت باشد مي تواند در عملكرد آسانسور، در زمان تأثيرگذارد.

 

روغنكاري مناسب

روغن مورد استفاده بايستي توانايي روغنكاري تجهيزات را داشته بگونه اي كه اصطكاك قطعات را به حداقل ممكن برساند.

 

مقاومت در برابر اكسيده شدن

هنگاميكه روغن اكسيده شود، مواد اسيدي، مواد لاكي و ... توليد نموده كه سبب خوردگي كليه قطعات كه در تماس با روغن ياد شده مي باشند خواهد گرديد. فرايند اكسيداسيون با افزايش درجه حرارت و جمع شدن مواد آلاينده در روغن تشديد مي گردد.

 

سازگاري مناسب بين پمپ و روغن

روغن استفاده شده بايستي با مواد پمپ سازگاري داشته باشد. برخي از روغن ها كه داراي مواد ضد استهلاك و يا ضد آتش سوزي مي باشند ممكن است به فلز روي، منگنز، كادميوم، آلومينيوم، مس و آلياژهاي برنج كاسه نمدها و حتي قطعات، آسيب برسانند. با توجه به مطالبي كه درباره روغن تشريح گرديد مراجعه به جداول موجود براي جكهاي هيدروليكي توصيه مي گردند. ضمنا استفاده از روغن هاي ذيل نيز توصيه مي گردد.

o Shell tellus T46

o بهران هيدروليك T68 و H68

o پارس هيدروليك اتوماتيك 68

o پارس بابك ويژه 46

 

مقاومت در برابر خوردگي

روغن هيدروليك بايستي از قطعات در برابر خوردگي، حفاظت نمايد. در اثر نوسانات حرارتي و نيز مجاورت با هوا، روغن به تدريج رطوبت را به خود جذب مي نمايد. عموما جهت اجتناب از اين امر توصيه مي گردد، كليه روغن هاي مورد استفاده جهت آسانسورهاي هيدروليك داراي ضدزنگ و ضداكسيداسيون مي باشد.

 

خصوصيات ضد كف كردن

بر اثر شرايط محيطي، هوا با روغن مخلوط شده و منجر به توليد كف مي گردد. اين مشكل با افزودن مواد ضدكف تا حدودي برطرف مي گردد. مواد ياد شده باعث كاهش كشش سطحي روغن شده و منجر به جدا شدن ذرات هوا از روغن مي گردند. لذا با توجه به آنچه كه اشاره گرديد تميز نگهداشتن روغن و حفاظت از آن در قبال ذرات گردوغبار، بخار آب حائز اهميت بسيار بوده و در عملكرد بالابر اثر مستقيم دارند.

 

تجهيزات و لوازم جانبي

در مناطق سردسير و بعلت برودت هوا و بخصوص در ساعات اوليه بامداد غلظت روغن افزايش يافته كه اين امر بر حركت نرم و بدون شوك بالابر اثر منفي خواهد گذاشت. در مناطق سردسيري استفاده از المنت هاي برقي براي گرم كردن روغن توصيه مي گردد. المنت گرم كننده باعث مي شود همواره درجه حرارت روغن از مقدار 15 درجه كمتر نگردد.

 

سيستم خنك كننده

در ساختمان هاي پرترافيك چنانچه ميزان استارت در ساعت آسانسور بيش از حد معيني افزايش يابد، روغن گرم شده و غلظت آن كم مي گردد. در چنين مواقعي استفاده از سيستم هاي خنك كننده ضروري مي باشد. اين نوع سيستم ها به دو نوع آبي و گازي تقسيم بندي مي شوند.

 

پمپ دستي

هرگاه تحت هر شرايطي در هنگام نصب، سرويس و يا قطع برق، بالابر بين طبقات متوقف گردد و لازم باشد كه به طبقه بالاتر حركت نمايد از پمپ دستي استفاده مي گردد.

 

توقف كنترل شده

توقف كنترل شده شامل تجهيزاتي است كه به گروه شيرها بر روي پاوريونيت افزوده گرديده و موجب حذف شوك هنگام ايست بالابر مي گردد.

 

سوييچ هاي فشار

دو نوع سوييچ فشار وجود دارد كه يكي از آنها در ابتداي مدار سري استپ NC قرار گرفته و از دومي كه كنتاكت آن بصورت NO مي باشد بعنوان Overload استفاده مي گردد.

 

ترموستات روغن

ترموستات وسيله اي است جهت كنترل درجه حرارت روغن، هرگاه دماي روغن به بيش از 70 درجه سانتيگراد برسد كنتاكت از طريق ترمينال هاي T1 و T2 به مدار FTO مرتبط مي گردد.

 

سنسور حرارتي موتور

سنسور حرارتي شامل يك سري PTC بوده كه در داخل سيم پيچي موتور تعبيه گرديده و مقدار حرارت موتور را كنترل مي نمايد. سنسور ياد شده به ترمينال FTO و 100 متصل مي گردد.

 

صداگير

صداگير شامل تجهيزاتي است كه در سيستم هاي هيدروليك مانع انتقال صدا به فضاي بيرون مي گردد. در شكل مقابل نمونه اي از تجهيزات صداگير را مشاهده مي فرماييد.

 

فريم اصلي Carsling

در آسانسورهاي هيدروليك بجاي يوك از كاراسلينگ استفاده مي گردد.

 تابلو فرمان

نظر باينكه بسياري از موارد در تابلوي فرمان بالابرهاي كششي و هيدروليك مشترك مي باشد لذا جهت اختصار به وجوهي از عملكرد سيستم كنترل كه صرفا در آسانسورهاي هيدروليك بكار مي رود پرداخته مي شود. در بالابرهاي هيدروليك تابلو فرمان داراي وظايف ذيل مي باشد:

o صدور فرمان و كنترل حركت كابين

o بررسي مكانيزم ها و مدارهاي ايمني مرتبط با ايمني مسافر

o بررسي مكانيزم ها و مدارهاي ايمني مرتبط با ايمني سرويس كار

o حفاظت از تجهيزات الكتريكي

o حفاظت از تجهيزات مكانيكي

 

مدار قدرت

معمولا در آسانسورهاي هيدروليكي جهت راه اندازي موتور از مدار ستاره مثلث استفاده مي شود. بطوريكه هنگام استارت مدار ستاره و پس از آن موتور بصورت مثلث تحريك مي گردد. علت اين امر كاهش جريان استارت مي باشد. اجراي آن در تابلوي فرمان توسط كنتاكتورهاي ST (ستاره) و DL (مثلث) انجام مي گردد.

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.